Populære kategorier
Administrativ ledelseStudieadminstrasjonBank/Finansielle tjenesterFoU naturvitenskap og teknikkFoU samf.vitenskap og humanistiske fagAnnetLege/TannlegePsykiatri- og psykologitjenesterSosialtjenesterSykepleie- og omsorgstjenesterHelse/SosialKirke / Undervisning / ForskningOffentlige lederstillingerPoliti / Brann / TollUniversitet/HøgskoleAnnetInnkjøp/LogistikkØkonomi/FinansTilbake til søket

Fylkesmannen er Kongens og Regjeringens representant i fylket. Fylkesmannen bidrar til at nasjonal politikk blir etterlevd i kommunene og at rettssikkerheten til innbyggerne ivaretas. Fylkesmannen skal bidra til å samordne, forenkle og effektivisere den statlige virksomheten i fylket. Fylkesmannen i Trøndelag har ca.290 ansatte fordelt på 7 fagavdelinger, og har kontor i Steinkjer, Trondheim, Snåsa og Røros.
Kommunal- og justisavdelingen dekker et vidt spekter av saksfelt og utfører arbeidsoppgaver på vegne av en rekke departementer. Arbeidsoppgavene faller innenfor alle Fylkesmannsembetenes hovedroller; som sektormyndighet, samordningsmyndighet og som rettssikkerhetsmyndighet. Avdelingen har om lag 60 ansatte og er inndelt i 4 seksjoner. Avdelingen arbeider mest mot kommunene, men har også viktige oppgaver rettet direkte mot enkeltindivid. Avdelingen omfatter ansvarsområdene samfunnssikkerhet og beredskap, plan, samordning og kommuneøkonomi, vergemål, samt bygg og justis.
Juridisk seksjon har ansvar for klagesaksbehandling og veiledning etter en rekke lover og forskrifter bl.a. plan- og bygningsloven, offentleglova, kommuneloven, forvaltningsloven, alkoholloven og oreigningslova. Ved seksjonen fattes det også førsteinstansvedtak etter enkelte lover. Ved juridisk seksjon er det for tiden 11 jurister. Seksjonen har ansatte både i Steinkjer og Trondheim.
Ved Kommunal- og justisavdelingen er det ledig stilling som
Seksjonsleder
Juridisk seksjonsleder har ansvar for seksjonens ansatte og oppgaver. Arbeidsmåten i avdelingen og seksjonen preges av samarbeid og dialog. Ved behov benyttes ressurser på tvers av seksjonene. Det er ønskelig at du er strukturert og løsningsorientert.
Seksjonens oppgaver er varierte og skal ivareta innbyggernes rettsikkerhet innen plan- og bygningsrett og behandling av klagesaker og veiledningsoppgaver etter annet lovverk.
Arbeidssted er Trondheim eller Steinkjer, men tilstedeværelse på begge lokasjoner må påregnes.
Kvalifikasjoner
- Master i juridiske fag eller juridisk embetseksamen.
- Lederkompetanse- og erfaring
Ved vurdering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
- Erfaring fra de saksområdene som ligger til stillingen
- Evne til å jobbe raskt, målrettet og strukturert
- Erfaring fra offentlig sektor
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende lederstilling
- Et godt juridisk fagmiljø preget av høy kompetanse og tverrfaglig virksomhet
- Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger
- Avlønning etter statens lønnsregulativ som seksjonssjef , stillingskode 1211, (kr 690.000 – 790.000), avhengig av erfaring og kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes for særlig kvalifiserte søkere
- IA-virksomhet som vil legge forholdene til rett for søkere med redusert funksjonsevne
Arbeidsvilkår
Fra lønnen trekkes 2 % lovfestet innskudd til Statens Pensjonskasse. De første 6 måneder regnes som prøvetid. Fylkesmannen i Trøndelag er IA-virksomhet og har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn.
Dersom søker ønsker å reservere seg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Søkeren varsles dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Attester og vitnemål må være vedlagt søknaden.
Søknadsfrist: 14. januar 2019.
Søk herFakta om stillingen
Firma
- Fylkesmannen i Trøndelag
Nettside
Sted
- Trondheim, Steinkjer
Kategori
- Kategori: Administrasjon / Kontor / Personal/Administrativ ledelse
- Kategori: Konsulenter / Frie yrker/Juridiske tjenester
- Kategori: Offentlige tj. / Forvaltning/Offentlige lederstillinger
- Kategori: Offentlige tj. / Forvaltning/Retts- og fengselsvesen
Søknadsfrist:
- 14. januar 2019.
Kontakt
Mari Mogstad
- TittelDirektør
- E-postfmtlmmo@fylkesmannen.no
- Telefon73 19 91 64 / 415 17 278